Gletsjer Fox Glacier en regen...

15 januari 2017 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

1 nachtje maar in onze leuke cabin aan zee. Best jammer want zoveel hebben we er niet van genoten. Just a night sleep. Het was slecht weer, dat verpest een hoop.

De next morning; de cabin was leuk, klein maar met een lekkere douche. We gingen ff om een stukje brood in het dorp en hebben lekker in de cabin ontbeten.

Op naar onze nw stek, waar komen we terecht. Toch altijd wel leuk. Ik ging rijden, we moesten 200 km rijden. Ik heb zelfs met de cruisecontrol gereden . Vlak vlak, en dan ineens zit je weer in de bergen. Echt leuk.

We komen aan in Fox Glacier. Er zijn in NZ 2 gletsjers die ( bijna) uitmonden in de zee. Dat was in de jaren 1735. Ze zijn al zo gesmolten dat dit niet meer gebeurt.

En het smelten gaat hard heel hard.

Je verwacht bij een gletsjers sneeuw ( wit). Maar het is bedolven met stenen door de lawines eromheen . Het is oppermachtig. Dat geweld van dat water, wat er onder vandaan stroomt. Je mag niet al te dichtbij komen, voor gevaar van het schuiven van het ijs. Er zijn al toeristen omgekomen. Het zicht is niet zo best, veel bewolking maar de temp is goed.

We picknicken boven met uitzicht op de gletsjer. Oh wat smaakt het weer lekker. We zien jaloerse blikken.. Hihi.

Het begint te regenen , we lopen terug naar de auto ( 1 uur lopen) het zou kunnen dat zo de troepen orks uit helmsdeep komen marcheren. Wohhh net als in de film.

We overleven en gaan meteen naar onze B&B (het is een motel).. althans het is een soort studio . Lekker groot met keuken.

Prima. En ondertussen komt het werkelijk waar bakken water uit de hemel..

We wachten 2 uur, probeer een filmpje te upload ( gaat niet!!!!) . Drinken een wijntje , eten een lekker kaasje . En dan wordt het droog . Hup naar buiten en maken nog een prachtige wandeling naar Lake Matheston.. zooo mooi. En de watervallen kletteren om je oren na al die regen.

We koken zelf een steak met gebakken  aardappels en sla.. jammie wat lekker.

Slapen en maar eens kijken wat morgen ons brengt . Echt vakantie hè. No worries. Ik ga zo weer eens beginnen in een nw boek.

1. Marcel Roelse:
    16 januari 2017
    Wel leuk hoor in een strandhuisje aan zee.Jammer van het weer,maar gelukkig hebben jullie thuis ook een huis dichtbij zee.En kunnen jullie naar de bakker om brood.Dan lekker picknicken in natuurgebied de Oranjezon en 7 kilometer langs de kust door woeste duinen en Nudisten.
    Met de Madeleine varen je dan naar Lake Veere.Geniet van het uitzicht op Veere,waar Napoleon rondzwierf,en ga zeerobben tellen bij Eiland Neeltje Jans.
    Ja de ondergang van de gletsjers is niet te stoppen.Ik zie dat ook in de Alpen.Plaatsen waar ik jaren geleden was en waar ik nu weer kom.Ik schrik er soms van hoe snel ze slinken.Er zijn plaatsen waar ze zijn "ingepakt".Je houd het niet tegen,het vertraagt iets.Maar vind het zelf geen gezicht,zo'n ingepakte gletsjer.
    En jullie lekker lunchen bij de gletsjer,met jaloerse blikken!
    Zullen wel meer hongerige blikken zijn geweest van de arme bevolking daar die leven van bessen en zaden uit de natuur.Zitten jullie daar weer decadent te schransen voor die mensen hun gezicht.
    Het zou leuk zijn als echt opeens zo'n Ork schreeuwend uit de mist kwam daar.Jammer dat het niet in de buurt is.Anders ging ik op Arnemuiden een Orkpak huren en jullie ergens laten schrikken.
    De filmpjes komen vanzelf hoor, heb nu net jullie tweede filmpje gezien van de tussenlanding in HongKong.
    Wel wat plezierig voor ons om te lezen dat het toch ook met bakken uit de hemel komt.
    Maar gelukkig hadden jullie dat ook in de gaten en zoeken jullie solidair het lekkere Hollandse weer op.Waarschijnlijk was die Abel Tasman daar ook eerst.En zei,we pakken het volgende eiland wel.Dat Groningen rotweer is hier ook al.Zal wel blij zijn geweest met de de Zon op dat andere eiland.
    Na een fijne wandeling gebakken aardappelen en een gekookte steak! Jammie !!
    Veel plezier morgen en geniet weer van een je nieuwe boek "de Kameleon in de Moordenaarsbaai". Spannend!
    Groeten en tot de volgende x.M.
  2. Annelies:
    16 januari 2017
    Na regen komt zonneschijn ...
  3. Esther:
    16 januari 2017
    Heerlijk om iedere dag jullie verhalen te lezen! Geniet ervan!
  4. Matty:
    16 januari 2017
    Wat een prachtige foto's.