A guided trip in the Whirinaki rainforest

2 januari 2017 - Mount Ruapehu, Nieuw-Zeeland

Rainforest trip
Om 8.50 werden we opgehaald bij ons hotel in Roturua. Best vroeg want we moesten ook uitchecken. Dus douchen, ontbijten, inpakken en klaar staan.
Een mauri Naftalie (was onze vrouwelijke guide met tatoes in het gezicht want dat is hier heel normaal) en chauffeur Chris pikten ons op met nog 2 mensen. Dat waren Duitsers; Chris und Peter.

We moesten meer dan een uur rijden naar het rainforest , onderweg werd ons alles verteld over de bomen, de houtindustrie, hoe ze groeien ( heel snel op de vulkanische grond) en over de mauri cultuur. Want Naftalie was een echte. Ze spreekt ook de taal.

Na 1,5 uur stonden we bij het beginpunt van onze tocht. Maar eerst mochten we onze lunch zelf samenstellen. Er kwamen allerlei bakjes op tafels met dressing, sla, komkommer, tomaat, beleg. Hmmm heerlijk ik had meteen zin in de lunch.
Daarna ging Naftalie ons welkom heten op Mauri wijze en bidden voor een veilige tocht. Dat was mooi, doen ze schijnbaar altijd. Veel handgezwaai en zingende gilletjes. En een hand geven met je voorhoofd tegen elkaar. Lache hoor hebben we dat ook eens gedaan.

Tijdens onze tocht verteld ze gepassioneerd over de forest. Bijzonder, ze weet alles van de bomen, planten, vogels .. insecten zijn er niet ( een goed bos voor Yvonne) .
We lopen over ja alweer lord of the ring paadjes, langs watervallen bomen van wel 20 meter hoog. Klimmen en dalen. Waar zitten toch die Hobbits?? Het is prachtig. Na 3,5 uur lopen zijn we weer terug bij het beginpunt.

De broodjes hebben we op en we weten nu alles van de rainforest, de routes, de kruiden,  hoe de jagers 's nachts hun weg terugvinden via de silverfinn. Ontzettend leuk.
We worden weer afgezet bij het hotel. Wij moeten nog 2 uur rijden naar onze vlgd stek. We slapen 2 nachten in een Chateau . Wauw.

Na een goede reis, komen we aan in het Tongariro National Park. Het landschap wordt anders, geen Shire meer . In dit park liggen 3 vulkanen ( de laatste was nog actief in 2007 ).. het landschap kent lage struiken, stukjes bos en donkere lava. We zien Mordor liggen. Wat een uitzicht en daar doemt ons Chateau op. Een groot heel luxe hotel in mooie bouwstijl. Hè lekker hoor dat low budget reizen ..

Maar het wordt mistig en koud.. morgen willen we de mooiste wandeling  van NZ gaan maken, de Tongariro Crossing van 19 km. Maar dan moet het wel beter weer worden!!

1. Heinz und Beatrix Sauer:
    Hello Evelyn und Ron,
    mit großer Freude, aber auch mit viel Wehmut verfolgen wir Eure Reise. An vielen der von Euch besuchten Orte waren wir auch.
    Liebe Grüße von Heinz und Beatrix
  2. Matty:
    3 januari 2017
    Hoop dat jullie goed weer gehad hebben maar wat lijkt me dat fantastisch om daar te wandelen (heb ff op google gekeken). Hier beetje trieste boel op moment. Nu de balans is opgemaakt na 1 januari in Vlissingen zijn er aantal auto's helemaal uitgebrand en heel veel schade aan panden enz. Dan maar beter jullie verhalen volgen want daar worden we weer vrolijk van. Denk dat iedereen weer beetje aan het werk is maar ik heb vrije dag gehad van mijn baas op kerstboom op te ruimen. Mocht niet eerder weg, die boom haha. Nu verder met opruimen. Ben benieuwd hoe de wandeling was. Groetjessss
  3. Michiel en Christa:
    3 januari 2017
    Zo'n prachtige wandeling in een insectenvrij forest, ik teken er voor!
  4. Annelies:
    3 januari 2017
    Wat ontzettend wijs en bereisd worden jullie!
  5. Marcel Roelse:
    Hoi hoi.
    Altijd fijn met een klein clubje op pad.
    En goed dat het Chris und Peter waren,zo kunnen jullie ook aan dat steenkolenduits van jullie werken. Uiteraard hebben ze nu het adres van gastenverblijf Neeltje ook op zak.
    Het mooiste is een gids die er woont en alles weet, en ook nog de behoort tot de oorspronkelijke bewoners.
    Het is mooi zo te worden begroet, het voorhoofd en de neus.
    Je moet deze manier van begroeten niet uitvoeren met 24 bier op. De kans is groot dan je dan iemand knock-out begroet.
    Maar wel uniek om mee te maken, en een soort van haka speciaal voor jullie.
    Zag het stukje video nog, mooie impressie van het rainforest.
    Jullie liepen wel als laatste, tempo zat er goed in bij Chris und Peter.
    Dat kunnen ze wel natuurlijk, dat doorstampen met die laarzen.
    Wel lekker dat er geen insecten zijn, da's toch een zorg minder.
    Kan mij voorstellen dat het lijkt of de hobbits zo tevoorschijn in die natuur met bijzondere bomen en watervallen.
    Helaas zijn de hobbits op vakantie las ik, vele genieten hun all-inclusive vakantie op Bali en Java.
    Kan het mij wel voorstellen, een heel jaar Chinezen en Japanners met selfie sticks boven hun hoofd.
    Net jammer dat jullie ze niet zien nu, moet je ook maar net weten dat ze ieder jaar met kerst en oud en nieuw weg zijn.
    En dan op weg naar jullie kasteel!
    Mooi hoor, lekker extraatje op deze lowbudgetreis .
    Benieuwd of de wandeling door zal gaan vanwege het weer.
    Succes en een fijne dag vandaag.
    Tot de volgende maar weer. M.