A wine tour in Martinborough op de fiets ( met helm)

5 januari 2017 - Martinborough, Nieuw-Zeeland

Vandaag werden we wakker, wind ennnnnn ik kijk naar buiten. Blauwe lucht.. Oh gelukkig.

We gaan ontbijten in de ontbijtruimte en daar zitten ook Pieter & Jacqueline uit Elst ( nabij Arnhem) zij reizen ook rond maar de andere kant op. Dus ze hebben het zuiden al gehad en reizen naar het noorden.. Leuke en aardige mensen. We kletsen 100 uit over Nieuw Zeeland en Polly verzorgt ons, met 10 verschillende honinkjes, 10 verschillende soorten jam, die ze in het Nederlands kan vertalen.
We worden verwend met vers fruit, yoghurt en thee.. Heerlijk.

Dan maken we ons op voor de fietstocht, we gaan wijnhuizen bezoeken dus wijn proeven.. En das goed dat je dat op de fiets doet.

Er staat wel veel wind, maar dat zijn we gewend in Zeeland. We krijgen een mooie groene fiets met 3 versnellingen met een mandje en verplicht een helm op ons hoofd.. Hihi.

De picnic bezorgen ze bij een wijnhuis daar hoeven we niet mee te fietsen.
We voelen ons een beetje voor lul fietsen natuurlijk, want zo hard gaan die fietsjes niet.

We stoppen bij het eerste wijnhuis, we fietsen ove een soort laan, met allemaal wijnranken en komen aan bij een mooi huis met prachtig gemaaid gras.. Wauw.

hoe gaat dat eigenlijk een wijnproeverij?? Nou bffjes, dit is echt iets voor ons! Ik heb zoveel aan jullie gedacht.

Je krijgt een glas en je proeft en gaat de gehele riedel af. Ze willen natuurlijk allemaal hun beste wijn verkopen.. Er staat een spuugbakje ( he wat zonde) en water. Je krijgt bij elke wijn uitleg. En het is dan ook best druk. We krijgen een mousserende wijn, riesling, rosé, sauvignon Blanc, chardonnay, pinot noir ( dat is de druif van deze streek).. Koop je een wijn dan betaal je de prijs voor de fles, koop je niets en 'taste' je alleen dan betaal je £ 5 ( € 3,25). Wij kochten natuurlijk een wijntje. Die brachten we meteen maar naar onze B&B, want het wijnhuis zat ernaast. We kwamen Chris tegen en die stuurde ons natuurlijk naar 'zijn' wijnhuis.

Pieter en Jacqueline  kwamen we ook steeds tegen. Zij deden het wandelend.. En bij de volgende taste zaten we weer met z'n viertjes.. Het was leuk en je wordt er een beetje tipsie van.

En het ging goed op het fietsje.. Heerlijk, alles is vlak en de wind werd ook minder en de zon prikte op onze huid..
De picnic was verrassend lekker stokbrood, kaasjes, lekkere pesto, smeersels, paprika, worteltjes, tomaatjes, worst, paté, kip. Zalig en dat op een wijnestate..
We doen nog een wine taste. En dan gaan we nog maar eens een eindje fietsen, we komen ook nog langs een olijvenfarm, daar konden we olijfolie proeven. Ook prachtig, we fietsen tussen de olijfbomen door.
Onze oogst: 3 voortreffelijke wijnen gekocht.. Die worden afgeleverd bij ons B&B..ik wilde wel dozen ( of pallets) kopen.. Maar ja we moeten nog verder reizen..

We sluiten de dag af met een wijntje bij Polly en Chris. Weer een feest, we zitten in de suite. Met de openhaard aan! Terwijl het buiten lekker weer is, nee voor hun veel te koud . We krijgen een pinot noir van 2004! Wat een heerlijke wijn, heeft Chris gemaakt. Er staan lekkere kaasjes en toastjes En we kletsen met z'n zessen.. Wat gezellig zeg..
'

S avonds hebben we met z'n vieren gegeten in het dorp!  Het was een topdag!

1. Annelies:
    Leuk!
    Wij net terug van "wijn en spijs" bij BLVD, ook lekkere wijnen ...
  2. Michiel en Christa:
    7 januari 2017
    Wat een heerlijk reisverslag! Ik krijg meteen zin in ook een wijntje opentrekken hihi nog ff wachten tis nog maar 9 uur in de ochtend
  3. Rallie:
    7 januari 2017
    Ha ha ik zie ronnie al fietsen op z'n "green machine"...
    Misschien zit er nog wel een wijntje bij voor de volgende wijn en spijs?
    Wij hebben volgende week lekker vakantie. Niet zo spannend als jullie trip maar weer gaan er ook iets leuks van maken. Geniet ze daar!! R en M
  4. Petra:
    7 januari 2017
    Leuk, om eens zo te fietsen, weer eens iets anders. (Fijn dat het weer mooi weer is).
  5. Marcel Roelse:
    Gutentag.
    Wat een fijn dagje! Fietsend langs de wijnboertjes. En weinig proeven, want alles gewoon doorslikken natuurlijk.
    En met Pieter en Jaquline weer een paar bezoekers erbij voor Neeltje.
    Lijkt ook wel beetje een promotietour voor Neeltje.
    Jullie hebben toch wel folders en stickers meegenomen?
    Alles in het mandje,en maar strooien vanaf die groene fietsjes.
    Nou fietsen jullie er precies bij zoals al die lui in Oostkapelle middenin de zomer.
    Langzaam en rondkijken met een helmpje op.
    Maar op deze manier wel prettig, lekker drinken en heerlijk eten.
    Leuke foto's ook, ziet er ook rustig uit overal.
    Jammer dat je geen doosje kan meenemen, klinkt allemaal wel lekker.
    Als Ron nu maar niet thuis voortaan alleen maar wijn gaat drinken, zit ie straks ook op zo'n wijnclub met Roderick van Nijenrode en Floris-jan van Zijevelth.
    Dus gewoon weer pils thuis.
    Mooi om zo de dag af te sluiten,knetterend haardvuur en een goed glas Rode wijn.
    Lijkt mij wel wat,maar dan zonder jullie,maar wel met een dame in haar babydoll op een stukje hoogpolig paradetapijt.Haha.
    Nou ik ga verder bijkomen van een gezellig feestje gisteren in Koudekerke.
    Morgenochtend 04.00u opstaan. Pfff
    Stel Amerikanen halen in Amsterdam.
    Groeten en tot de volgende X.
    PS: schattige foto van Jut en Jul.